מותאם לכיתות: ב-יב
סל מענה: מענים פדגוגיים ורגשיים
תת סל מענה: חדשנות ויזמות טכנולוגית
חזון התוכנית:
העצמת בתי הספר להפוך למרחבי למידה חדשניים, רלוונטיים ומתאימים לעידן הבינה המלאכותית, תוך ניצול הכלים המתקדמים ביותר לשיפור תהליכי הוראה ולמידה ופיתוח מיומנויות לעתיד.
מטרת התוכנית
שילוב פתרונות בינה מלאכותית בהתאמה אישית לתלמידים ואנשי חינוך, לטובת שיפור הישגים,
מימוש פוטנציאל אישי והעמקת הכישורים הדרושים בעולם המשתנה.
יצירת מערכת חינוכית המשלבת בינה מלאכותית ככלי תומך בתהליך הלמידה, תוך התאמה אישית לכל תלמיד ותלמידה.
התוכנית מכוונת לשיפור הישגים, פיתוח מיומנויות העתיד, חיזוק מיומנויות מורים וניהול תהליכים מדויקים ויעילים יותר, וכל זאת תוך שמירה על עקרונות של אתיקה, פרטיות ושוויון הזדמנויות.
עקרונות הפעולה של התוכנית
1.למידה מותאמת אישית
כל תלמיד.ה יקבל תכנים, תרגולים והמלצות המתאימים לרמתו, לקצב שלו ולתחומי העניין.
2.מורים במרכז הידע
הכשרת מורים להשתמש בכלי AI למתן משוב אישי, שיפור תוכניות הלימוד וניהול תהליכים חינוכיים.
3.איסוף וניתוח נתונים
שימוש במערכות AI לניתוח מתקדם של נתוני למידה, כולל זיהוי נקודות חוזקה וחולשה והצעת פתרונות ממוקדים.
4.הפיכת תכנים למגוונים ומעניינים
שימוש בכלים כמו ChatGPT ליצירת טקסטים מותאמים, בניית משחקי למידה אינטראקטיביים ופיתוח סביבות וירטואליות מרתקות.
5.חיבור לכלים קיימים
שילוב פתרונות AI בפלטפורמות לימוד קיימות, כגון Moodle, Canva ואחרות, ליצירת אחידות ונגישות.
6.פיתוח כישורי העתיד
חיזוק מיומנויות כמו פתרון בעיות, חשיבה ביקורתית ויכולת להתמודד עם חדשנות טכנולוגית.
7.התנהלות אחראית ואתי
חינוך להתנהלות בטוחה מול כלים מבוססי בינה מלאכותית תוך שמירה על פרטיות וזכויות יוצרים.
8.חוויית למידה מתמשכת ודינמית
שילוב מערכות AI לתכנון מסלול למידה אישי ואינטראקטיבי, שמשתנה ומותאם בזמן אמת.
צעדים ליישום
1.הטמעת כלים במערכת הבית-ספרית
בחירת מערכות AI מבוססות ומאושרות משרד החינוך, התאמתן לצרכים והפעלתן בכל השכבות.
2.הכשרת צוותים
סדנאות למורים ומנהלים על שימוש פרקטי ואפקטיבי ב-AI.
3.מעקב ובקרה
בניית מערכות ניתוח המאפשרות ניטור ההתקדמות והצלחת הלמידה.
4.תלמידים כמובילים טכנולוגיים
הכשרת נבחרות תלמידים להשתמש בכלי AI ולקדם אותם בבית הספר.
דוגמה לכלי AI שניתן לשלב:
§ Gradescope: בדיקת עבודות באופן אוטומטי.
§ Quizizz / Kahoot AI Mode: יצירת משחקי חידון מותאמים.
§ Read&Write AI: סיוע לכתיבה ולקריאה מותאמים לתלמידים עם צרכים מיוחדים.
§ Minecraft Education AI Edition: למידה חווייתית בדגש על עולם ה-AI.
מותאם לכיתות: ב-יב
סל מענה תת סל מענה תקופת אישור
מענים פדגוגיים ורגשיים חדשנות ויזמות טכנולוגית תשפ"ו-תשפ"ח
התוצאות הצפויות
שיפור הישגים ומוטיבציה של תלמידים. 🤩 🏆
חוויית למידה חדשנית ומעניינת יותר. 🎓 🙋
העצמת מורים ככלי הוראה מובילים. 🧑🏫 🦸
הכנת תלמידים לעתיד דיגיטלי וחדשני.🔮 💻
כיתה דיגיטלית 51434 – מאושר גפן
תוכנית חדשנות פדגוגית וטכנולוגית ללמידה דיגיטלית מלאה
רקע ומטרה
מערכת החינוך מתמודדת עם אתגרים חדשים בעידן הדיגיטלי, הדורשים התאמות פדגוגיות וטכנולוגיות כדי לשפר את חוויית הלמידה ולהכין את התלמידים לעתיד.
התוכנית המוצעת לבית הספר מבוססת על שילוב של פתרונות טכנולוגיים מתקדמים עם מתודולוגיות חינוכיות חדשניות.
הקדמה ומטרות התוכנית
מטרות:
יצירת סביבת למידה דיגיטלית מתקדמת המשלבת פלטפורמות LMS כגון משוב, Teams או-Google Classroom.
התאמה אישית של חוויית הלמידה באמצעות כלים מבוססי AI ומודלים של למידה מסתגלת.
חיזוק מיומנויות המאה ה-21 – חשיבה ביקורתית, פתרון בעיות, שיתוף פעולה ולמידה עצמאית.
קידום למידה מבוססת פרויקטים (PBL), תוך שימת דגש על פיתוח יצירתיות וחדשנות.
שיפור הקשר בין מורים, תלמידים והורים באמצעות מערכות מתקדמות לניהול למידה ושקיפות פדגוגית.
הנגשת הלמידה לתלמידים עם צרכים מיוחדים באמצעות התאמות דיגיטליות מותאמות אישית.
יישום והערכה
שלב 1: פיילוט עם שכבה אחת.
שלב 2: הרחבה לשכבות נוספות בבית הספר.
שלב 3: הערכת הצלחת התוכנית והתאמות נדרשות.
מדדים להצלחה:
העלאת אחוזי מעורבות תלמידים ב-20% במהלך השנה הראשונה.
שיפור חברתי ומשמעתי 15%.
משוב חיובי של 70% מהמורים והתלמידים.
מרכיבי התוכנית
1️ סביבת הלמידה הדיגיטלית
מערכות ניהול למידה (LMS) – שילוב פלטפורמה מותאמת לבית הספר, תוך בחינת משוב, Google Classroom או Teams בהתאם לצרכים הפדגוגיים.
מחברות דיגיטליות אינטראקטיביות –-מחברת דיגיטלית המאפשרת שיתוף פעולה בין מורים ותלמידים.
מאגרי תוכן דיגיטליים– בניית ספריות משאבים, מאגרי תרגול וסרטונים אינטראקטיביים המותאמים לתוכנית הלימודים.
2️ שילוב כלי בינה מלאכותית בלמידה
עפ״י הנחיות משרד החינוך בשילוב כלי בינה מלאכותית מאושרים.
3️ פיתוח מיומנויות עתידיות
למידת קוד וחשיבה חישובית – שילוב תכני תכנות, פתרון בעיות באמצעות אלגוריתמים ולמידה מבוססת פרויקטים.
שילוב פלטפורמות אינטראקטיביות המשלבות תוכן מולטימדיה, סימולציות ומשחקי למידה.
פרויקטים שיתופיים עם בתי ספר אחרים בארץ ובעולם – פיתוח יוזמות חינוכיות גלובליות להגברת שיתוף הפעולה והלמידה הרב-תחומית.
4️ היבטים טכנולוגיים ויישומיים
תשתיות טכנולוגיות מתקדמות – בחינת יכולות הרשת הבית-ספרית לעמידה בעומסים.
הכשרת צוות ההוראה – פיתוח הדרכות מותאמות לשימוש אפקטיבי בטכנולוגיות החדשות.
5 למידה מבוססת פרויקטים (PBL) ולמידת חקר
למידה מבוססת פרויקטים (PBL) ולמידת חקר מהוות חלק מרכזי בהתאמת תהליכי הלמידה למיומנויות העתיד, תוך חיזוק חשיבה ביקורתית, יצירתיות ויכולת פתרון בעיות.
גישה המעודדת עבודה על פרויקטים אמיתיים ורלוונטיים, בהם התלמידים נדרשים לשלב ידע מתחומים שונים, לעבוד בצוותים ולהציג פתרונות חדשניים.
למידת חקר – התלמידים מונחים לזהות בעיות, לחקור מידע ממקורות מגוונים, ולגבש פתרונות מבוססים תוך שימוש בכלים דיגיטליים ושיתופיים.
שילוב PBL ולמידת חקר בתוכנית:
שימוש בפלטפורמות דיגיטליות לניהול פרויקטים, שיתוף משאבים, תכנון עבודה ומעקב אחר תהליכים.
חיבור לעולם האמיתי – עבודה עם גופים חיצוניים, מומחים ואנשי מקצוע כדי לחזק את הרלוונטיות של הפרויקטים. (שלב ב)
הערכת תוצרים בצורה חדשנית – שימוש ברפלקציה, הערכת עמיתים והצגת פרויקטים בפלטפורמות דיגיטליות.
דוגמה לפרויקט:
חדשנות סביבתית – התלמידים יפתחו מודל חכם לניהול פסולת ביתית בעזרת AIומדעי הנתונים.
תהליך העבודה: מחקר, תכנון, עבודה בצוותים, יישום הפתרון והצגת התוצאות.
הערכת ההצלחה: קריטריונים ברורים הכוללים
פתרון יצירתי, שימוש בטכנולוגיה ותהליך עבודה שיתופי.
יתרונות וחדשנות התוכנית:
הנגשת כלים דיגיטליים לכל תלמיד – סביבת למידה מותאמת אישית על פי קצב ורמת התלמידים.
שיפור יכולות הוראה והדרכה למורים – מתן כלים פשוטים לשימוש שיסייעו לתהליכי ההוראה.
תמיכה במיומנויות רלוונטיות לעתיד – חיזוק חשיבה ביקורתית, ניתוח נתונים ועבודה עם טכנולוגיות מתקדמות.
יצירת מערכת למידה חכמה ודינמית – התאמה מתמשכת של התוכנית לצרכי בית הספר והתלמידים.
שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים
תלמידים עם קשיי קריאה: כלים להמרת טקסט לדיבור.
תלמידים עם הפרעות קשב: התאמות בפלטפורמות כגון אפשרויות הדגשה וקצב מותאם אישית.
שימוש באפליקציות תומכות למידה המאפשרות התאמה אישית לצרכי כל תלמיד.
שלבי היישום
שלב ראשון – אבחון והתאמה: זיהוי הצרכים של בית הספר, בחירת הפלטפורמות המתאימות ופיתוח תוכנית עבודה מדורגת.
שלב שני – פיילוט ראשוני: יישום ניסיוני בכיתות נבחרות, בדיקה והתאמות להצלחת התהליך.
שלב שלישי – הרחבה והטמעה מלאה: הכנסת הכלים לכל הכיתות, ליווי מתמשך והערכת הצלחת המהלך.
ציוד קצה – מחשבים ניידים מותאמים לכיתה הדיגיטלית
במסגרת הפרויקט, יוצעו מחשבים ניידים מסוג ASUS Flip Touch 360, שנבחרו לאחר תהליך איפיון קפדני, תוך התמקדות בכל ההיבטים הפדגוגיים והטכנולוגיים הנדרשים ללמידה יעילה בסביבה דיגיטלית. המחשבים משלבים מסך מגע מסתובב 360°, מערכת הפעלה Windows, ועט Stylus מובנה, המספקים חוויית למידה אינטראקטיבית ונוחה. בנוסף, המחשבים עומדים בתקנים מחמירים המבטיחים עמידות גבוהה, ומתאימים במיוחד לתלמידים וסטודנטים.
אנו נספק תמיכה אישית וממוקדת בפרויקט, תוך מתן מענה מהיר ואיכותי לכל שאלה או צורך טכני. המחשבים מוצעים במחירים מיוחדים, מותקנים מראש בהתאמה אישית לכל תלמיד ומוכנים לעבודה, עם תוכנת שליטה ייעודית המאפשרת אינטגרציה מיטבית עם סביבת הכיתה הדיגיטלית.
כחלק מהאיפיון, כל מחשב מגיע עם ביטוח שבר לשלוש שנים, הכולל כיסוי של שבר אחד בשנה, לרבות שבר במסך, מה שמעניק שקט נפשי להורים ולתלמידים ומבטיח רציפות בלמידה ללא חשש מהוצאות בלתי צפויות.
בנוסף, אנו מכשירים את התלמידים בנושאי בטיחות ושימוש אחראי במחשב, כחלק מתהליך חיבורם למשמעות האחריות האישית שלהם על הציוד. לפני קבלת המחשב, כל תלמיד עובר “בוחן בטיחות”, הכולל עקרונות לשמירה על המחשב, מניעת תקלות ושימוש נכון בטכנולוגיה. תהליך זה מסייע להטמעת הרגלים נכונים ומבטיח שמירה על הציוד האישי ברמה הגבוהה ביותר לאורך זמן.
פתרון זה מבטיח חוויית למידה רציפה, מותאמת אישית ומתקדמת, המשלבת בין פדגוגיה לטכנולוגיה בצורה מיטבית.
סיכום וקריטריונים להערכת הצלחת התוכנית
מעורבות תלמידים – מדדי השתתפות ולמידה פעילה.
התקדמות אקדמית – שיפור הישגים על בסיס נתוני הפלטפורמה המובילה
שיפור שביעות רצון של מורים, תלמידים והורים – סקרים תקופתיים.
שימוש אפקטיבי בטכנולוגיות מתקדמות – שילוב הכלים הדיגיטליים במערך ההוראה.
מינוף תהליכי למידה אישית ושיתופית – למידה מותאמת אישית עם תמיכה טכנולוגית.
התוכנית פועלת כיום במספר בתי ספר ועתידה להתרחב לעוד מספר בתי ספר נוספים בשנה הבאה (בתהליכי היערכות לשנה הבאה – הדרכת הצוות, הדרכת התלמידים ומיפוי תשתיות).